آشنایی با محبوب ترین موزه های مشهد
نوشته شده توسط : gheirati

موزه های مشهد یکی از راه های شناخت تاریخ و بوم شناسی این شهر است. مشهد بعنوان پایتخت مذهبی ایران موزه های بسیاری را در خود جای داده است. اگر سفر به مشهد را در برنامه های تفریحی خود دارید و به فکر رزرو هتل در این شهر هستید، برای آشنایی بیشتر از موزه های این شهر مذهبی-تاریخی تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

موزه آستان قدس رضوی

یکی از بزرگترین موزه های شرق کشور موزه آستان قدس می باشد. در این موزه می توانید از فرش های 2500 ساله تا دست خط ائمه را شاهد باشید. این موزه در حرم مطهر قرار دارد و اصلی ترین جاهای دیدنی حرم و حتی موزه های مشهد است.

در ساختمان مرکزی موزه آستان قدس شما می توانید شاهد گنجینه تمبر و اسکناس، گنجینه حرم رضوی، گنجینه های نجوم و ساعت، سلاح سرد و گرم، صدف و حلزون های دریایی، ظروف، هنرهای تجسمی، سکه و مدال باشید. همچنین در موزه فرش آن می توانید انواع فرش ها را نظاره گر باشید.

این موزه دارای بخشی جداگانه برای موزه قرآن است. در این بخش آثار استاد فرشچیان و آیت الله خامنه ای و تالار مرقعات وجود دارد. موزه آستان قدس از پر بازدیدترین موزه های شهر است که سالانه هزاران توریست خارجی را به سمت خود جلب می کند.

موزه خراسان دومین موزه پر بازدید از موزه های مشهد

از دومین موزه های پر بازدید مشهد، موزه خراسان است. این موزه از سه طبقه تشکیل شده است. اشیا موجود در این موزه اشیا سفالی، سنگی، شیشه ای، فلزی، گچبری و انواع نسخه های خطی چرمی موجود است. در سالن نمایشگاهی این موزه آثار تاریخ و هنرهای هنرمندان در معرض نمایش قرار می گیرد.

موزه خراسان تنها موزه ای در خراسان است که در آن کتابخانه ای با 5000 جلد کتاب وجود دارد. همچنین اسناد و عکس هایی که پژوهشگران می توانند برای مطالعه و تحقیق به آنجا رجوع کنند.

موزه نادری مشهد

موزه نادری مشهد

از دیگر موزه های مشهد که معرف دوره افشاریه می باشد، موزه نادری است. این موزه زیبا با معماری بسیار جذاب در میان باغی بزرگ در آرامگاه نادرشاه افشار قرار گرفته است. در سالن اصلی این موزه می توانید شاهد موارد زیر باشید.

  • تابلوهای نقاشی از جنگ افشاریه
  • سلاح های مربوط به آن دوران
  • وسایل سوارکاری از دوران افشاریه تا قاجار
  • دو شمشیر نادرشاه
  • نسخه های خطی

همچنین در بخش دیگری از این موزه که به تالار دوم معروف استۀ، انواع ظروف و سکه و اشیا اهدایی از دوران صفوی تا عصر حاضر را می توانید مشاهده کنید.

موزه نان

موزه نان

موزه نان همانطور که از نامش پیداست از موزه های مشهد است که در مورد این برکت با ارزش ساخته شده است. در این موزه می توانید شاهد تمام مراحل تهیه نان بصورت نمادین باشید.

همچنین رقص اپر که یکی از رقص های آیین زراعی خراسان است در این موزه به نمایش گذاشته شده است. این رقص از دوران اشکانیان در جنوب خراسان طراحی و اجرا شده است. در این نوع رقص حرکاتی مثل بذرافشانی، نگهبانی مزرعه، دعای باران، خرمن کوبی، پخت نان و در انتها شکرگزاری اجرا می شود. این حرکات بصورت نمادین برای مراحل پخت نان انجام می گیرد.

موزه شه لافتی از رکورد داران اولین های موزه های مشهد

موزه شه لافتی از رکورد داران اولین های موزه های مشهد

یکی از موزه های دیدنی شهر موزه شه لافتی می باشد. این موزه در مسیر آرامگاه فردوسی قرار دارد که تابلویی با عنوان "ورزش خانه آیین های زورخانه ای شه لافتی طابران توس" دارد. همچنین موزه شه لافتی از اولین های موزه های مشهد است . یعنی از اولین تلوزیون تا اولین اسکی و رادیو در این موزه قرار گرفته اند.

این موزه می تواند بهترین مکان برای حس کردن داستان های شاهنامه باشد.

از دیگر موزه های مشهد

داستان موزه های دیدنی و جذاب مشهد به همین جا ختم نمی شود. اگر تصمیم به سفر با تور مشهد را داشتید و اگر برای اقامتی چند روزه اقدام به رزرو هتل در مشهد کردید، پیشنهاد می کنیم حتما از موزه های جذاب مشهد دیدن نمایید.

همچنین این شهر مذهبی بزرگ موزه های دیگری را هم در خود جای داده است. در مقالات بعدی به این موزه های دیدنی خواهیم پرداخت.

  • موزه آب مشهد
  • موزه حمام شاه یا موزه مردم شناسی مشهد
  • موزه توس





:: برچسب‌ها: شهر مشهد ,
:: بازدید از این مطلب : 16
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 16 ارديبهشت 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: